خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/04 - 11:22
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : سیاسی
سخنگوی وزارت خارجه در نشست با اصحاب رسانه تشریح کرد؛

از رد ادعای روسیه درباره جزایر سه‌گانه تا پیگیری موضوع میدان گازی آرش به دور از هیاهوهای رسانه‌ای

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر مردود بودن ادعای روسیه درباره جزایر سه گانه، گفت: موضوع میدان گازی و نفتی آرش به صورت تخصصی و به دور از مسائل رسانه‌ای پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه 20 آذر ماه) ماه طی نشست خبری خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به ایام آغاز سال نوی میلادی، گفت: پیروان ادیان الهی در سراسر جهان روح و جانشان با ملت مظلوم فلسطین است و فریاد حمایت از این مردم را در جای جای عالم سر می دهند و خواستار توقف جنگ هستند و در برخی مناطق مسیحیان مراسم عید پایان سال میلادی را به احترام جانباختگان فلسطین برگزار نکردند ولی جانیان اسراییلی در این روزها هم دست از کشتار برنداشتند و در این روزها هم به جنایات خود ادامه دادند.



سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: صهیونیست‌ها بیش از ۷۰زن و کودک را در یک شب به خاک و خون کشیدند لذا ضرورت دارد جامعه جهانی برای جلوگیری از ادامه‌ی جنایات از مرحله صدور بیانیه عبور کند و مانع کشتار وحشیانه توسط رژیم صهیونسیتی شود.



 قطعنامه شورای امنیت نشان از نقش حمایتی دولت آمریکا از جنایات صهیونیست‌ها دارد



وی در ادامه با بیان اینکه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نقش حمایتی دولت آمریکا را از جنایات صهیونیست ها نشان داد، گفت: هیچ بندی برای توقف فوری جنگ علیه مردم غیر نظامی غزه در آن درج نشده و برای تصویت قطعنامه هم آمریکا رای ممتنع داد. این موضوع بار دیگر روشن شد که آمریکا موافق ادامه جنگ علیه مردم غزه است.



کنعانی یادآور شد: دیدگاه ما نیز روشن است؛ اینکه ارسال کمک های انسان دوستانه در سایه آتش جنگ مستمر و کشتار، شدنی باشد یک سوال مهم است و این قطعنامه آری از آن چیزی است که به یاری ملت فلسطین بی آید و چیزی نیست که ملت فلسطین نیاز دارند.مردم جهان در ماه های گذشته نشان دادند خواستار آتش بس فوری و با دوام هستند اما قطعنامه شورای امنیت منعکس کننده خواست جامعه جهانی نیست.



هدف اتهام‌زنی آمریکا فرافکنی و سرپوش گذاشتن به شراکتش در جنایات غزه است



وی در خصوص اتهام زنی بی پایان آمریکا به ایران در خصوص گسترش دامنه جنگ غزه، گفت: آمریکا بخشی از جنگ است و از منظر حقوقی و اخلاقی در جایگاهی نیست که نسبت به طرف های منطقه ادعایی کند و این مسایل با هدف فرافکنی و سرپوش گذاشتن به شراکت آمریکا در جنایات غزه است و اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران ارزشی برای ما ندارد. بحث امینت دریا نوردی برای ما مهم است و ما بخشی از امنیت در تجارت بین‌المللی بوده ایم و مسئولانه عمل کردیم نه آمریکا و نه هیچ طرف دیگری در جایگاهی نیستند که موضوعی علیه ایران مطرح کنند. آقای کامرون هم بهترین دوست اسراییل کودک کش در غرب است و این را مقامات رژیم صهیونسیتی مطرح کردند و انتظار بیش از این از بریتانیا نیست.



ادعای روسیه در مورد جزایر سه‌گانه از اساس مردود است/ ابلاغ صریح‌ترین وجه اعتراض به مقامات روسیه 



کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد ادعای روسیه در مورد جزایر سه گانه نیز گفت: موضع ما در مورد این بیانیه و بیانیه مراکش روشن است و اقدام علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ما تلقی می شود و از اساس مردود است و نقض حقوق بین المللی و حاکمیت سرزمینی کشورها است و در این ارتباط به صریح ترین وجه اعتراض خود را اعلام کردیم و به مقامات روسیه نیز ابلاغ کردیم.



وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با حاکمیت و تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی ملاحظه ای ندارد و در چارچوب اقدامات جدی و مسئولانه در چارچوب منافع ملی موضوع را دنبال خواهد کرد و در هر چارچوب دیگری بر اساس منافع ملی اقدام انجام خواهد شد.



دولت سوئد می‌بایست در روند تشکیل دادگاه تجدید نظر اشتباه خود را جبران می‌کرد



سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره حکمی که برای حمید نوری صادر شده است، گفت: تلاش های زیادی از سوی همه دستگاه ها صورت گرفته اما انتظار بود که دولت سوئد در روند تشکیل دادگاه تجدید نظر اشتباه خود را جبران کند اما چنین اقدامی را شاهد نبودیم البته این حکم ظالمانه به منظره پایان تلاش های ما نیست و از همه ابزار های خود استفاده می‌کنیم و نسبت به رای صادره و آنچه که در طول دوران بازداشت ایشان گذشته و حقوق انسانی رعایت نشده اعتراض داریم، حمید نوری از حق انسانی و داشتن پزشک محروم بوده است، هرچند آنها از حقوق قانونی و انسانی سخن می‌گویند اما در مورد آقای نوری در حد یک ادعا بود و ما برای تداوم تلاش ها مصمم هستیم.



نقشه راهی نیز برای بازگشایی سفارت آذربایجان در تهران ترسیم شده  است



کنعانی در مورد آخرین وضعیت پرونده مهاجم سفارت آذربایجان در تهران نیز خاطر نشان کرد: خوشبختانه روند پرونده مثبتی بوده و نقشه راهی نیز برای بازگشایی سفارت ترسیم شده  است، در چارچوب جلسات مشترک شاهد پیشرفت هایی در زمینه روابط تهران باکو بودیم و امیدوارم در کوتاهترین زمان شاهد از سرگیری فعالیت سفارت از تهران باشیم.



سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد روابط تهران قاهره، گفت: بر مبنای توافق وزاری خارجه در نیویورک و در حاشیه صحبت های روئسای جمهور دو کشور، در مرحله خوبی از روابط قرار داریم.



مرزهای ارسال کمک به مردم غزه باید فورا باز شود



وی همچنین تاکید کرد: در مورد فلسطین اولویت توقف جنایات جنگی صهیونیست ها است. آنانی که عامل جنگ هستند از مرحله بعد از جنگ حرف می زنند اما اینکه مرز های ارسال کمک باید به طور فوری باز شود، پیام ماست و برای وضعیت سیاسی غزه و فلسطین هیچ کسی غیر از مردم فلسطین شایسته تصمیم گیری نیستند و کسی حق تعیین تکلیف برای آنها را ندارند.



کنعانی در مورد محدودیت های اتباع ایرانی برای سفر به برخی کشورهای اروپایی در ماه های اخیر خاطر نشان کرد: در چارچوب تقویت صنعت گردشگری و موضوع لغو روادید با برخی کشور‌ها در حوزه دیپلماسی عمومی در حال پیگیری است و جزء اولویت‌های مورد اهمیت ما است و به موضوع تسهیلات روادیدی توجه داریم و اما در جریان موانع و مشکلات شهروندان برای صدور ویزا برای شهروندان در برخی کشورها هستیم و همواره تلاش کردیم این مسائل حل شود و تحرکات لازم را در بخش معاونت کنسولی در حال انجام است. انشاالله این تلاش ها در حال انجام است.



وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد ارتباط دستگاه دیپلماسی با نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور نیز گفت: این موضوع به صورت تخصصی در بخش های کنسولی ما در حال پیگیری است و دبیرخانه شورای عالی ایرانیان نیز نماینده ای در وزارت خارجه دارد و ارتباط وزارت خارجه نیز در سطوح مختلف با ایرانیان خارج از کشور برقرار است و ارتباط مستمری با همه ایرانیان داریم.



زمان جدیدی برای مذاکرات روند آستانه تعیین نشده است



سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری، افزود: زمان جدیدی برای مذاکرات روند آستانه تعیین نشده اما با دولت ترکیه این موضوع و بحث سوریه، یکی از محور های مورد گفت و گو بوده است. موضوع منابع آبی و رودخانه های مرزی نیز از محورهای مورد گفت و گوی مقامات دو کشور بوده است و در سطح وزیر نیرو و رئیس جمهور پاسخ های مثبتی نیز از مقامات ترکیه دریافت کردیم و در جدول برنامه های اقدامات مستمری وجود دارد و نسبت به این موضوع بی توجه نیستیم.



تامین نظر ملت افغانستان برای ایران مهم است



وی در مورد اهداف گفت و گو با دیگر همسایه یعنی افغانستان نیز گفت : منافع ما و افغانستان به هم گره خورده و همواره تلاش خواهیم کرد برای توسعه، رونق اقتصادی و استقرار صلح نقش خود را ایفا کنیم. در همه ساختارهای دو جانبه و منطقه ای و نشست با مقامات حکومت سرپرستی افغانستان نیز این مباحث عنوان شده و تامین نظر ملت افغانستان برای ما مهم است.



مسئولان ذی ربط امنیتی حادثه تروریستی راسک را پیگیری می‌کنند



کنعانی در ادامه نشست با اصحاب رسانه افزود: موضوعات امنیتی با پاکستان هم در حال پیگیری است و مسئولان ذی ربط امنیتی در خصوص حادثه اخیر نیز اقدامات را پیگیری می‌کنند و ما نیز در وزارت خارجه هر زمان نیاز باشد در کنار سایر بخش ها به موضوع ورود می کند.



بد اخلاقی‌های سیاسی نباید مانع صدور روادید برای تیم‌های ورزشی کشورمان شود



سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد عدم صدور روادید برای تعدادی از تیم های ورزشی کشورمان ،گفت: ما همواره تلاش کردیم کمک کار تیم‌های ورزشی باشیم، متاسقانه برخی اوقات ملاحظات سیاسی یا بد اخلاقی های سیاسی برای بهم ریختن روحیات ورزشکاران بر خلاف اخلاق را شاهد هستیم و این رفتار ها باید اصلاح شود. در ارتباط با تسهیل اقدامات قضایی ایرانیان خارج از کشور نیز همکاری های نزدیکی با قوه قضاییه داریم و تلاش های خوبی شده و روابط نزدیکی داریم.



پیگیری موضوع میدان گازی آرش به صورت تخصصی و به دور از مسائل رسانه‌ای



وی در مورد آخرین وضعیت میدان گازی آرش، گفت: تلاش می‌کنیم این موضوع به صورت تخصصی و به دور از مسائل رسانه ای پیگیری شود. موضوع در دیدار های دو وزیر خارجه مطرح شده و مورد پیگیری ایران است. بر این باوریم مشکلات همسایه‌ها با حسن نیت قابل حل است و اگر این مسایل به صحنه عمومی یا بیانیه سیاسی با کشورهای ثالث کشیده شود نتیجه‌ای جز پیچیده شدن ندارد و در زمینه قائل به گفت و گو های فنی دقیق هستیم. این موضوع هم با رویه تخصصی،حقوقی و فنی در حال پیگیری است و ما هم دیدگاه های خود را پیگیری می‌کنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 373564
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم